Sunday, July 10, 2011

a line in the dirt


spy medicinskum på natten är nya grejen. jag spyr nästan varje natt, nåt slags klegg som smakar skitstarkt..som mediciner gör. jag äter mig mätt på meds under dagarna så det är väl inte så underligt.

många frågar om min barndom, om den var dålig eller kanske rentav vidrig, eftersom jag har haft det så tufft psykiskt, skurit sönder mig, knarkat osv. det är lätt att ta till just detta som hobby-psykolog, som professionell psykolog också för den delen. så är dock inte fallet.
min tidiga barndom var väldigt bra. vi hade dagbarn så jag hade alltid massa barn att leka med. dagis var bra, även om jag redan vid den tiden började ifrågasätta saker å ting. lekis funkade och likaså lågstadiet. jag utmärkte mig väl lite grann, med saker som att hoppa i med kläderna på och simma i bäcken som en del barn vågade hoppa över. jag ville alltid vara värst/bäst/sämst. det beteendet, att vara värst, extrem kanske, har följt med ända tills nu. jag hade hästar och tävlade i hoppning. det minns jag som väldigt kul och jag ser tillbaka på det som en lycklig tid.
det var väl egentligen när puberteten satte igång som jag sakta men säkert började spåra ur.
nog om det. vad jag ville ha sagt är att bara för att någon har borderline/skär sig/mår dåligt etc. är det inte automatiskt så att man haft en jävlig barndom, med elaka föräldrar. jag har helt underbara föräldrar, ändå hoppade jag från den där röda jävla balkongen. de försökte med allt för att rädda mig, men det är lönlöst att försöka rädda en knarkande ynkrygg om hon inte vill ha hjälp. vi människor är så komplexa och jag tror att det är en mängd olika faktorer som leder fram till att man utvecklar en psykisk sjukdom eller personlighetsstörning. dock kan ingen förälder guida sina barn genom barndomen utan att barnet råkar ut för trauman. du kan vara en "perfekt" förälder, dina barn kommer ändå råka ut för trauman, även sådana orsakade av dig. jorå, det är en del av livet. sen kan man handskas med dem på olika sätt. själv har jag notoriskt valt fel sätt.

jag har färgat håret blont frstn, sa jag det? jag har haft ungefär 3 frisyrer samt 5, 6 olika färger senaste halvåret. men nu ska det vara blont och det ska bli långt.

3 comments:

  1. Håller med. Det är många olika faktorer som spelar in. Jag hade en jättefin och fantastisk mamma som gav mig hur mycket kärlek som helst, men hon kunde inte hindra att jag blev mobbad i skolan pga min vikt och att jag pga det utvecklade anorexia. Det är många, många år sen nu men tiden som mobbad ligger kvar som ett ärr. Jag kommer alltid att känna mig som en underdog som ständigt måste bevisa för alla att jag duger. Föräldrarna behöver inte alls alltid vara boven i dramat.

    Btw är du jättefin i blont hår. :)

    ReplyDelete
  2. Hej! Kämpa på tjejen, jag beundrar dig.
    Läste att du red förut? Visste du att rida som förlamad/handikappad är ett jättebra hjälpmedel för att bygga upp muskler samt att få tillbaka leendet på läpparna? Jag tycker verkligen att du borde prova på det igen, du kommer må så bra av det. Jag själv rider väldigt mycket, är dock en handikappad men ser många med förhinder som gör det här på Strömsholm där jag går i skola. Det finns en kille som heter Simon som rider och tävlar högt, och hans ben är förlamade! Alla jag ser är jätteduktiga och jag beundrar dem jättestarkt för att dom fortsätter med det dom gillar. Många av de som rider efter en t ex olycka har inte ridigt förut, och de säger att börja rida är de bästa vaket de har gjort i sitt liv.

    Jag tycker att du ska tänka efter och se om du inte kan börja med ridning igen, det kommer ge dig tillbaka glädjen och få dig på andra tankar!

    Kram på dig, Josefin!

    ReplyDelete
  3. vi människor är komplexa men ändå inte , vi är som myror och får ..de flesta utav oss iallafall som måste ha någon som leder oss som tänker åt oss ,tyvärr så är det så ledarna vill ha det och media lyckas de få de flesta att tro att detta är rätta sättet ... vi är styrda ..

    Tycker att du letar upp din konstnärliga sida och gör det hela till något gott , hamna på din sida av en slump men du ser ut som en konstnär :) lite så där snygg wack så som konstnärer ska vara ... ta fram det artistiska ... skriv måla trolla gör något .. försök hjälpa andra s¨å hjälper du dig själv

    ReplyDelete